Sportfysiotherapie


Fietsen en fietsblessures

Het fietsen mag zich de laatste jaren verheugen in een toenemende belangstelling. Dat komt door de opkomst van de mountainbike en de populariteit van de triathlon en de laatste jaren natuurlijk ook de elektrische fiets.

Fietsen is t.o.v. lopen ook een elementaire basisvorm van bewegen, echter voordeel van fietsen is dat de belasting op gewrichten en kraakbeen vele malen minder is.

Daarmee onderscheidt zich het fietsen,  nadeel is dat er een (goedpassende) fiets moet worden aangeschaft.

Omdat de belasting op gewrichten en kraakbeen veel minder is , is het fietsen ook geschikt voor oudere mensen.  Dit is immers de groep waarbij veel slijtage en artrose van gewrichten voorkomt, denk hierbij aan knie en heup problemen.  En als fietsen echt te zwaar en te moeilijk wordt , is er altijd nog de elektrische fiets.

Deze kan zowel pre- als post operatief gebruikt worden na een operatie als een knie of heup is vervangen door een prothese.

De blessure gevoeligheid bij fietsen is laag , mits er wel goed opgelet is welke fiets voor welk doel is gekozen  en daarop is aangepast cq aangemeten is.

Er zijn 2 soorten blessures: traumatische en chronische blessures.

Traumatische kunnen zijn:

  • schaafwonden en kneuzingen
  • breuken, mn.  van de vingers, pols, arm en de schoudergordel
  • hoofdletsel

Chronische kunnen zijn:

  • knieproblemen (m.n. de kniepees en het gewricht tussen knieschijf en bovenbeen)
  • iliotibiaal frictie syndroom
  • spierklachten van de hamstrings
  • spierklachten van de quadriceps (de dijbeenspier)
  • tintelingen in de handen
  • lage rugklachten
  • klachten in het nek-schoudergebied
  • potentiestoornissen bij mannen
     

Oplossingen

Knie
De knie is een klassieke plaats voor overbelastingsklachten. Een van de belangrijkste factoren is hier de hoogte van het frame en het zadel.

Wanneer het zadel te laag staat, betekent dit, dat er bij het maken van de fietsbeweging een sterke buiging van de knie optreedt, waardoor er een grote druk van de knieschijf op het dijbeen wordt uitgeoefend, bovendien wordt de trekkracht van de dijbeenspier aan de knieschijf onnodig hoog.

Vaak denken wielrenners wel aan de zadelhoogte bij hun racefiets, maar vergeten ze dat ook te doen bij hun gewone fiets.

Armklachten:
Deze doen zich vaak voor als gevolg van een houding waarbij de ellebogen onvoldoende zijn gebogen. Verder en dat doet zich met name bij de mountain bike voor, heeft de arm het vaak zwaar te verduren als gevolg van vibraties, trillingen en stoten a.g.v. oneffenheden in het terein.

Extra polstering in de handschoenen kan soms al een afdoende oplossing zijn.

Eventueel kan overwogen worden schokdempers in de voorvork te plaatsen, of, wanneer deze er al zijn, ze te vervangen.?

Door het plaatsen van de hand met de handpalm op het stuur kan het soms voorkomen dat er door de druk zenuwen bekneld raken. Dit uit zich dan als tintelingen, "een gevoel dat het slaapt" in ‚‚n of meer vingers of delen van de hand.

Wanneer je hier geen aandacht aan besteedt bestaat het risico op blijvende beschadiging! Let op de polstering van de handschoenen en wissel de positie van de handen regelmatig.

Een triathlonstuur is hier een goed middel ter ontlasting, echter bar-ends kunnen ook een probate oplossing vormen.

Het zou door het bovenstaande misschien lijken alsof fietsen een ongezonde bezigheid is, niets is echter minder waar. Door het intensieve gebruik van het lichaam worden alle systemen, ( Cardio-vasculaire, hormonale en ademhaling) vol gebruikt en benut.

Het goede nieuws is dat veel fietsblessures goed te verhelpen zijn. Anders wordt het wanneer je niet luistert naar de signalen die het lichaam afgeeft en er een chronische blessure ontstaat.

Het Paramedisch Centrum Torenveld is bij uitstek de geschikte plaats om als er problemen mochten komen, deze te laten analyseren en te behandelen vanwege de expertise die in geruime mate aanwezig is.